Ons onderwijs
De Toekomst baseert haar onderwijs op de katholieke en protestants christelijke traditie. Deze traditie is het uitgangspunt in ons samenwerken, we laten ons verwonderen en erkennen dat er verschillen mogen zijn. Wij geloven dat tradities uit het verleden en heden de toekomst vormgeven. Positieve samenwerking en zelfstandigheid staan centraal op ons IKC.
Onze school maakt gebruik van de omgeving, het is een mini-samenleving waarin de buurt naar binnen wordt gehaald en waarin de kinderen de buurt verkennen.
Ons aanbod
Het ontwikkelingsaanbod in onze school is ononderbroken. De ontwikkeling richt zich op de groei langs leer- en ontwikkelingslijnen, is individueel gericht en groepsdoorbrekend. De kinderen kunnen hun talenten ontdekken en hun kennis en vaardigheden vergroten door het onderwijs thematisch en betekenisvol aan te bieden. Een thema wordt van groep 1 t/m 8 vanuit verschillende invalshoeken en vakgebieden bekeken en vindt zo een plek in een groter geheel. Kinderen worden hierbij uitgedaagd om te onderzoeken, creatief en kritisch te denken, verantwoordelijkheid te dragen, samen te werken en hun talenten te gebruiken.
Kinderen werken op hun eigen niveau binnen instructiegroepen om aanbod en aanpak zo optimaal en effectief mogelijk te maken. Persoonlijke doelen en leerroutes worden met de leerkracht vastgesteld. De opvang sluit naadloos aan bij deze ontwikkellijn en biedt uitdagende activiteiten die aansluiten bij deze lijn. Op IKC De Toekomst kunnen kinderen zich goed ontwikkelen in de veilige setting van een groep die motiveert en corrigeert. Onze ouders zijn een belangrijke pijler in de school, als educatieve en ondersteunende partner.
De groepen
De school heeft vijf groepen, waarover de acht leeftijdsgroepen zijn verdeeld (1/2, 3/4, 5/6, 7 en 8). De kinderen krijgen rekenen en taal in instructiegroepen aangeboden. De vakken als muziek, expressie etc. worden aan de hele groep gegeven. We hebben ook een onderwijsassistent die de leerkracht ondersteunt en kinderen individueel of in kleine groepjes kan begeleiden.
Kinderen die bij elkaar in een groep zitten verschillen van elkaar. In elke groep moet iedere leerling voldoende mogelijkheden krijgen zich op zijn eigen wijze te ontplooien. Beginnend bij het spel en werk van kleuters tot aan de taken van de oudere kinderen proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden en leerbehoeften van ieder individueel kind. We gaan daarbij uitvan de belevingswereld (basisbehoeften) van het kind. De kinderen gaan stapje voor stapje door de leerstof zodat er een ononderbroken ontwikkeling ontstaat.
Belangrijke kenmerken in onze groepen zijn:
- Uitgaan van de betrokkenheid van de kinderen.
- Zowel klassikale, groepsgewijze als individuele benadering.
- We geven een eerste instructie, daarna gaan kinderen zelfstandig aan het werk en kunnen we individueel of in groepen verdere instructie en/of hulp geven.