De Toekomst is een school welke zich baseert op een katholieke en PC traditie. De kinderen worden benaderd vanuit een christelijke levensvisie waarbij de Rooms Katholieke, zowel als de Protestants Christelijke traditie aandacht krijgen. Onze katholieke / protestants christelijke traditie is uitgangspunt in ons samenwerken, waardoor we ons laten verwonderen en waarbinnen we het verschil erkennen en laten zijn. Wij geloven dat tradities uit het verleden en heden de toekomst mee vormgeven. In onze school wordt dit gedaan vanuit een concept waarin positieve samenwerking en zelfstandigheid centraal staan.
Onze school maakt gebruik van de omgeving, het is een mini-samenleving waarin de buurt naar binnen wordt gehaald en waarin de kinderen de buurt verkennen.
Het ontwikkelingsaanbod in onze school is ononderbroken. De ontwikkeling richt zich op de groei langs leer- en ontwikkelingslijnen, is individueel gericht en groepsdoorbrekend. De kinderen krijgen een kans hun talenten te ontdekken en hun kennis en vaardigheden te vergroten door het onderwijs thematisch en betekenisvol aan te bieden. Een thema wordt van groep 1 t/m 8 vanuit verschillende invalshoeken, op verschillende manieren en vanuit verschillende vakgebieden bekeken. Het deel wordt weggezet in een groter geheel. Zij worden zo uitgedaagd om te onderzoeken, creatief en kritisch te denken, verantwoordelijkheid te dragen, samen te werken en hun talenten te gebruiken.
Kinderen werken op hun eigen niveau binnen instructiegroepen om aanbod en aanpak zo optimaal en effectief mogelijk te maken. Persoonlijke doelen en leerroutes worden met de leerkracht vastgesteld. De opvang sluit naadloos aan bij deze ontwikkellijn en biedt uitdagende activiteiten die aansluiten bij deze lijn. RKPC De Toekomst moet een plek zijn waar de kinderen zich goed kunnen ontwikkelen in de veilige setting van een groep die motiveert en corrigeert. De ouders zijn een belangrijke pijler in de school, als educatieve en ondersteunende partner.
De school heeft vijf groepen, waarover de acht leeftijdsgroepen zijn verdeeld (1/2, 3/4, 5/6, 7 en 8). De kinderen krijgen rekenen en taal in instructiegroepen aangeboden. De vakken als muziek, expressie etc. worden aan de hele groep gegeven. Op onze school hebben wij ook een onderwijsassistente die de leerkracht ondersteunen en kinderen individueel of in kleine groepjes begeleiden.
Kinderen die bij elkaar in een groep zitten verschillen van elkaar. In elke groep moet iedere leerling voldoende mogelijkheden krijgen zich op zijn eigen wijze te ontplooien. Beginnend bij het spel en werk van kleuters tot aan de taken van de oudere kinderen proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden en leerbehoeften van ieder individueel kind. Daarbij wordt wel uit gegaan van diens belevingswereld (basisbehoeften). De kinderen gaan stapje voor stapje door de leerstof zodat er een ononderbroken ontwikkeling ontstaat. De laatste jaren zijn we bezig om ons onderwijs zo in te richten, dat we steeds beter om kunnen gaan met de verschillen tussen de kinderen.
Belangrijke kenmerken in onze groepen zijn:
-
Uitgaan van de betrokkenheid van de kinderen.
-
Zowel klassikale, groepsgewijze als individuele benadering.
-
We geven een eerste instructie, daarna gaan kinderen zelfstandig aan het werk en kunnen we individueel of in groepen verdere instructie en/of hulp geven.